top of page

Bernard Feminist Edition, Naše odpověď

To si vyslechnou ženy, které vidí svět jinak. Které si uvědomily, že žijeme ve stereotypech a škatulkách. Že žijeme ve světě, kde ženská práva jsou daleka rovnosti těm mužským, ve světě, kde ženské tělo je věc veřejná. V ujišťování, že když ona říká ne, znamená to jo a že když si vezme krátkou sukni, chce sex.

Protože se zabývám posledních několik let etikou značek, vyznění ilustrací Bernard Pin-ups, která tak nešťastně proplula naším studiem, mě donutila se vymezit k efektu terý vyvolala, dát k němu osobní stanovisko a hlavně se k tomu všemu humbuku postavit čelem.

Tak tedy:

1. Jde mi především o efekt, který kampaň vyvolává (nadávky “feministkám”) a o fakt, že se od nich značka nedistancuje.

2. Je neakceptovatelné, aby jakákoli značka postavila vlastní kampaň na viktimizaci menšinové nazorové skupiny a profitovala na její "šikaně".

3. Proc šikana? A) Ženy, ktere se vůči podobným kampaním vymezily jsou v debatách na sociálních médiích velmi sprostě napadány. Jsou osočovány z toho, že jsou ošklivé, žádnej chlap by je stejně nechtěl a navíc jsou tak pitomé, že si ze sebe neumí udělat legraci. Vulgarity se často týkají jejich sexuality a jsou velmi osobní. B) Šikana jako forma útlaku, která se používá například na školách a aplikuje se na ty, které ti "silní" pokládají za "slabší".

4. Jak jsem pochopila z vyjádření pana Bernarda, mise této kampaně od značky Bernard je, aby si ze sebe feministky dokázaly udělat legraci a přestali většinové společnosti brát zábavu. A v té formulaci leží klíč. SAMI ZE SEBE je něco jiného, než MY Z VÁS.

5. Pokud pana Bernarda a některé muže štve, že si ze sebe “feministky” neumí udělat legraci, tímto je k tomu nedonutí.

6. Naopak na jejich obranných reakcích sbírá značka body od lidí, kteří si myslí, že posměch je v pořádku.

7. Ve skutečnosti je tomu přesně naopak, ten co šikanuje je obvykle srab.

8. Já osobně věřím, že kampaň založená na výsměchu se přímo podílí na společenské atmosféře, která pak za elity pokládá politiky, kteří se chovají sprostě, vzbuzují v lidech netoleranci a lidskou malost. Politiky které mám na mysli si dosaďte sami.

9. Příjde mi to velmi neetické a ocenila bych, kdyby se značka od těch posměšných a zlých reakcí distancovala a nadále v tomto tónu nepokračovala.

10. Pro mně osobně je neakceptovatelné, aby komerční sektor, aby komerční sektor, který je založen na zisku, nereagoval veřejně na výše uvedenou žádost. Nechci zažívat, že se příště bude kampaň stavět na výsměchu lidem, kteří věří v boha, černochům, nebo třeba ženám co chtějí rodit doma. To není demokracie, to je malost.

11. V omyl jsme (věřím, že ne se zlým úmyslem) byly uvedeny my ze strany klienta. Byly jsme ujištěny, že kampaň je pro feministky a bude si dělat legraci z pana Bernarda. Podraz na klienta z naší strany je tedy velmi diskutabilní pojem.

12. Billboardy se nedělaly u nás ve studiu a nad vyzněním jsme neměli žádnou kontrolu.

13. Nechci aby moje studio bylo spojováno s výsměchem lidem, kteří hájí lidská práva. “Feministky” hájí i práva mužů a učinila bych tak i já, pokud by kampaň spustila nenávistné reakce žen vůči mužům.

14. Nevidím absolutně žádný problém, aby lidi které jsem pro zajištění ilustrací najala dostali zaplaceno. Svoji práci odvedli. Nad vyzněním neměli žádnou kontrolu. Já se svého honoráře ale vzdám, protože to pokládám za správné.

15. Předchozím vyjádřením jsem nikterak netvrdila, že se jedná o všechny muže. Mluvila jsem o některých mužích a o kultuře, která napomáhá zlehčovaní a posměchu. A hlavně jsem mluvila o tom, jak některé ženy jsou silné, úžasné a zaslouží si spíše obdiv.

16. Jedním z největších feministů které znám jsou muži, které mám to štěstí mít mezi svými přáteli. A ten nejlepší z nich je můj manžel. Muže mám ráda a pokud někdo pochopil, že můj status vyznívá proti nim, tak to už nemohu ovlivnit.

17. A tak kladu otázku směřující k reklamním agentům, kreativcům, médiím a zadavatelům, jestli už není čas začít myslet jinak? Opustit oldschoolovou touhu po zviditelnění a skandalizaci za každou cenu a naopak začít myslet i nad dopadem, jaký naše práce může na lidi a společenskou atmosféru mít?

Pěkný den všem bez ohledu na barvu pleti, vyznání, či gender.

Michaela T

VŽDYCKY NÁM UDĚLÁ RADOST, KDYŽ MŮŽEME POZNAT NAŠE ČTENÁŘE A JEJICH NÁZORY

NAPIŠTE NÁM!

Úspěch! Zpráva odeslána.

bottom of page